Az édes kávé rejtelmei

Az édes kávé rejtelmei

  • img

    Az édes kávé rejtelmei

    A kávé kesernyés ízében sokan lelik örömüket a nehéz percekben, jó néhányan azonban az extrán édes italra esküsznek. Egy biztos, a legtöbben valamilyen módon édeskésebbé varázsolják kedvenc feketéjüket. Cukor helyett ma már számos egyéb édesítőszerrel is lehet próbálkozni, de vajon melyiknek mi az előnye és hátránya? Csokorba szedtünk nektek néhányat:

    Kristálycukor

    A cukorrépából vagy cukornádból kivont cukorfajta szacharózból álló egyszerű szénhidrát. A finomított cukor hirtelen megemeli a vércukorszintet, majd hamar kiürül a vérből, így éhséget hagy maga után.

    Előnyök:

    • Viszonylag olcsó,
    • könnyen beszerezhető.


    Hátrányok:

    • Hirtelen megemeli a vércukorszintet,
    • kivonja a szervezetből a B1 vitamint,
    • savasít,
    • megterheli a hasnyálmirigyet, az inzulintermelő béta-sejteket kimeríti,
    • kialakulhat tőle cukorbetegség,
    • elhízást eredményezhet,
    • növeli a vér húgysavtartalmát.

     

    Nyírfacukor

    A nyírfa kérgéből, rostjaiból kivont nyírfacukor kiválóan helyettesíti a kristálycukrot, ráadásul kevesebb mennyiséggel édesebb hatás érhető el.

    Előnyök:

    • Egészséges édesítőszer,
    • lebontásához nem szükséges inzulin, ezért cukorbetegek is fogyaszthatják,
    • nincs mellékíze.


    Hátrányok:

    • Hasmenést, emésztési zavarokat okozhat az arra érzékenyeknél,
    • drága.

     

    Stevia

    A szuperédes, növényből kivont édesítőt számos jótékony hatása miatt is használják. 0 glikémiás indexe miatt nincs hatással a vércukorszintre sem, így nemcsak a diétázók számára lehet jó választás, hanem cukorbetegek is fogyaszthatják.

    Előnyök:

    • Erős gyulladáscsökkentő hatású,
    • vérnyomáscsökkentő,
    • tartalmaz A- és C-vitamint, magnéziumot, vasat és foszfort is,
    • baktérium- és gombaölő,
    • cukorbetegek is fogyaszthatják.


    Hátrányok:

    • Bizonyos mennyiség után nem édesít,
    • enyhe mellékíze van.

     

    Méz

    Bár kalóriadús, a méz nagyon egészséges, fogyasztása mérsékelt mennyiségben kifejezetten jót tesz a szervezetnek.

    Előnyök:

    • Sokáig eláll,
    • javítja az emésztést,
    • segíti a szervezet ellenálló képességét,
    • ásványi anyagot, káliumot, magnéziumot, cinket, foszfort, illetve B- és C-vitamint tartalmaz.


    Hátrányok:

    • Kalóriadús, ezért hizlaló.

     

    Fruktóz

    A fruktóz, más néven gyümölcscukor lassabban szívódik fel, mint a kristálycukor. Fogyasztásakor nincs szükség inzulinra, azonban számos negatív mellékhatása van.

    Előnyök:

    • Ízfokozó,
    • olcsó,
    • erős édesítőhatású,
    • kevésbé hizlal.


    Hátrányok:

    • Számos egészségügyi problémát okozhat.

     

    Mesterséges édesítők

    Az aszpartám és acelszulfám-k alapú édesítőszerek kalóriát nem tartalmaznak, azonban nem a legegészségesebb kategóriába tartoznak.

    Előnyök:

    • Nem tartalmaz kalóriát.


    Hátrányok:

    • Mesterséges adalékanyagokból tevődik össze.

     

    Eritrit

    A xilithez hasonló édesítő egyáltalán nem emeli meg a vércukorszintet, azonban többet kell belőle használni, ha a cukorhoz hasonló édes hatás elérése a cél.

    Előnyök:

    • Glikémiás indexe 0,
    • gátolja a fogszuvasodást,
    • jótékony hatással van az érfalakra,
    • csökkenti a szív-és érrendszeri megbetegedések kockázatát.


    Hátrányok:

    • A cukor édességének 60-80%-val ér fel, így többet kell belőle használni,
    • a forró folyadékot lehűti,
    • nem lehet karamellizálni.

     

    Források: 1, 2, 3, 4

    magyar