Kávés kérdések, amiket nem mertél még feltenni senkinek

Kávés kérdések, amiket nem mertél még feltenni senkinek

  • img

    Kávés kérdések, amiket nem mertél még feltenni senkinek

    Töprengtél már azon, hogy mi lehet a különbség a latte és a tejeskávé között? Vagy azon, hogy mi a csudát jelent a kávé csomagolásán feltűntetett arabica és a robusta szó? És mi a jobb, melyiket kell levenni a polcról? Mikor guríthatod le az első kávéd? Az instant kávé tényleg igazi kávé? Egy igazi kávéimádó fejében legalább az egyik kérdés már egyszer gyökeret vert. Íme hát a válaszok!

     

    Café latte, latte macchiato, tejeskávé

    A kávézóban sorban állva másra sem vágysz, mint egy nagy csésze, forró tejeskávéra. Hosszú percek óta a barista feje fölött ékeskedő kávélapot pásztázod fentről lefelé, keresve azt a variációt, ami kedvenc tejeskávéd hangzatos szinonimája lehet. A latte macchiato és a café latte neve ismerős, de sosem tudod megkülönböztetni őket. Van egyáltalán köztük különbség? Ha igen, mi? És melyik lehet méltó alternatívája az otthoni, imádott tejeskávédnak?

    Lényegében mindkét típus három rétegből áll: eszpresszóból, gőzölt tejből és tejhabból. A különbség a tejhabban és a felszolgálásban van. Emlékszel a kávézókban a hosszú üvegpohárban szervírozott, tejből, kávéból, tejhabból rétegzett költeményekre? Na, az a macchiato. És arra is emlékszel, hogy a tetején milyen vastag tejhabréteg van? A café latte ezzel szemben egy vékonyabb tejhabréteget és több tejet tartalmaz. Valójában ez helyettesíti leginkább az otthoni tejeskávénkat. 

    Mélyebbre merülnél a kávékészítés világában? Korábban írtunk erről egy cikket, ami videókkal meséli el az egyes kávétípusok elkészítését. 

     

    Pörkölési módok

    Erős pörkölés, gyenge pörkölés… Többször is hallottad már ezeket a kifejezéseket, de sose volt fogalmad róla, hogy mit takarnak? Egyáltalán a te kávéd milyen pörköléssel készül? Ez mennyire befolyásolja a kávé ízét?

    A pörkölés során a kávébab olyan fizikai és kémiai változásokon megy keresztül, amik miatt víztartalma csökken, a benne lévő szénhidrát cukorrá válik, majd pedig karamellizálódik. A benne található koffein ilyenkor szabadul fel.  A pörkölési mód a kávé karakterét és ízvilágát határozza meg. Minél gyengébb, annál lágyabb. Minél erősebb a pörkölési mód, annál testesebb, kesernyésebb. Ez önmagában nem jelenti, hogy az azonos pörkölésű kávék ugyanolyan ízvilágúak lesznek, hiszen a főzés módja és a kávészemek összetétele (robusta, arabica arány) tovább karakterizálja a végeredményt.

    Nehogy azt hidd, hogy csak ennyi pörkölési mód létezik! Az amerikai, hamburgi, bécsi, francia, olasz és spanyol pörkölésről is írtunk ám cikket!

     

    Arabica vagy robusta: mi micsoda, és mi a különbség?

    Alapvetően az arabica egy magasabb minőséget képvisel, kevesebb a sav- és koffeintartalma, míg a robustának mindkettő értéke magas. A savtartalom miatt pedig kesernyésebb az íze. Kevés olyan kávé van, ami kizárólag az egyik vagy másik fajtát pörköli. Jellemzően a kettő keverékét árusítják, hiszen ettől lesz igazán egyedi és különleges az eredmény. Kevert kávéknál minél magasabb a csomag arabicatartalma, annál lágyabb az íze, és alacsonyabb a koffeintartalma. Ha érdekel, hogy az ízvilágon kívül miben különböznek még, és hol teremnek, ide kattintva áruljuk el.

     

    Mikor ihatom meg az első kávét?

    Az első csésze elfogyasztása nem órához kötött, hanem a gyomrod tartalmához. Egyrészt a kora reggel ébredező tested gyomortartalma többnyire csak sósavat tartalmaz. Ha ez találkozik a magas csersavtartamú kávéval, az hosszú távon még az egészséges gyomorfalat is kikezdheti. Erről többet itt olvashatsz. Másrészt pedig az ébredést követően a kortizolszintünk magas. A kortizol egy olyan hormon, amit testünk ébredéskor, délben és este termel, ilyenkor éberebbnek érezzük magunkat. Ő felel azért, hogy reggel ki tudjunk kelni az ágyból, illetve stresszhelyzetekben többet termel belőle szervezetünk. Ha valaki a kortizoltermelés időszakában fogyaszt kávét, azzal „elvonja a test figyelmét” a kortizoltermelésről. Ettől a folyamattól hosszú távon koffeinérzékennyé válhatunk, és úgy érezhetjük, hogy a kávé nem használ vagy ellentétes hatást ért el. Hogy mi a megoldás? Ha elképzelhetetlennek tartjuk reggeleinket a kávé napindító lendülete nélkül, akkor mindenképp kapjunk be néhány falatot előtte! Ha pedig ki tudjuk várni a kortizoltermelés idejét, akkor az ébredést követő 2-3 óra múlva gurítsuk le az elsőt!

     

    Az instant nem is igazi kávé…vagy?

    Sokan tévesen úgy gondolják, hogy az instant kávé egy vicc és becsapás, pedig ez egyáltalán nincs így. Az instant kávé lényegében a már lefőzött kávé vizének elpárologtatott következményeként kikristályosodott anyag, mely vízzel érintkezve kiold. Mivel sokan úgy gondolják, hogy kevésbé erős, így hajlamosabbak többet fogyasztani belőle, amivel akár túl is adagolhatják magukat. Érdekel a téma, és többet olvasnál az instant kávéról kialakult tévhitekről? Írtunk erről korábban egy bejegyzést.  

    Tetszett a cikk vagy hasznosnak találtad? Akkor kedveld vagy oszd meg, nehogy aztán az egyik tejeskávéért kiáltó barátod latte helyett macchiatót kérjen:

    magyar